Alla inlägg under augusti 2011

Av Gustav & Filippa - 7 augusti 2011 23:22

Oj, vilken lugn helg det blev! Vi har inte gjort många knop, utan mest varit hemma och "softat". Pappa är i princip klar med altanräcket, så nu fattas det bara ett tak! Det hade vi behövt i dag, då det mest har regnat. Följaktligen har vi hållit oss inomhus. Vi barn har mest lekt och hjälpt pappa att baka bröd. Till middag blev det älgköttsgryta med ris och en känsla av höst svepte över oss. Men vi är ju faktiskt lediga en vecka till, så nu hoppas vi att solen återvänder så att vi kan passa på och njuta riktigt ordenligt innan vardagen drar igång igen.

Av Gustav & Filippa - 4 augusti 2011 22:18

I dag har vi haft en riktig spontandag, d v s vi har gjort vad som fallit oss in utan att ha planerat någonting alls. Det började redan i förmiddags då vi tog oss ner på stan för att hämta ut mammas examensbevis. Nu kan mamma kalla sig gymnasielärare även officiellt, trots att det var hela tio år sedan som hon blev klar med sina studier. Sedan åkte vi förbi pappas jobb och käkade lunch och pratade med hans jobbarkompisar. När vi satt där så blev vi lite badsugna, så pappa ringde ett samtal till Jonatans och Sebastians pappa och frågade om vi fick komma och bada där. Det fick vi, så efter att ha hämtat våra badgrejor hemma drog vi iväg till Björklinge. Där blev det bad och lek för hela slanten. Vi hann också paddla lite kanot. Sedan blev vi kvar på middag och då dök Elsa och Alma upp med sina föräldrar. Filippa tyckte att det var kul med tjejsällskap och efter maten hade vi disco. Efter ett litet kvällsdopp for vi hemåt, trötta men nöjda efter en rolig dag!

Av Gustav & Filippa - 3 augusti 2011 20:47

I eftermiddags lämnade vi pappa hemma för att bygga vidare på altanräcket och gav oss ut på lekplatsjakt med mamma. Vi testade flera lekparker i närområdet innan vi hamnade på McDonalds för en glasspaus. Där passade vi också på att leka i deras lilla lekland. Till sist hamnade vi i vår gamla vanliga lekpark, där Gustav klättrade upp i en korg och knappt höll på att ta sig ner, men blev räddad av mamma.

Av Gustav & Filippa - 2 augusti 2011 23:45

I morse gick våra kära föräldrar upp ovanligt tidigt. Vi var inte sena med att hänga på. Ca kl 09 gick vi hemifrån för att ta bussen ner på stan. Där satte vi oss på tåget till Stockholm. Väl i Stockholm tog vi en fullpackad spårvagn till Vasamuseet. Det var jättelång kö för att få komma in, men det gick fortare än vi trodde från början. Vasaskeppet var jättestort och jättehäftigt, tyckte särskilt Gustav. Han är ju helt såld på Vasaskeppet sedan lång tid tillbaka. Efter att ha sett oss omkring en stund gick vi en guidad visning och sedan blev det en del shopping i den anslutande butiken. När vi var klara på Vasamuseet satte vi oss på en bänk utanför och åt vår medhavda lunch.

Efter den välbehövliga pausen tog vi först spårvagnen och sedan tunnelbanan mot Gamla Stan. Där började vi med att beundra slottet och fika på glass. Sedan blev det ett besök på Livrustkammaren. Där såg vi bl a mängder av gamla kläder och Gustav II Adolfs uppstoppade häst som han red på i slaget vid Lützen. Vi passade också på att klä ut oss och leka kungligheter själva. När besöket på Livrustkammaren var avklarat var det dags för middag. Den förtärdes på en thailändsk restaurang. Det var buffé, så vi fick plocka vad vi ville. Plötsligt fick dock våra kära föräldrar väldigt bråttom iväg. Vi hade nämligen ett tåg att hinna med. Kl 19.11 var vårt besök i Stockholm slut för den här gången och vi var på väg hemåt igen.

Av Gustav & Filippa - 1 augusti 2011 22:28

Så var augusti, den sista sommarmånaden, redan här. Om två veckor börjar vardagen igen, så det gäller att passa på och njuta medan vi fortfarande är lediga. Augustis första dag blev lugn. Pappa har varit iväg till jobbet en sväng. Tänk att de inte klarar sig utan honom! Vi andra stannade hemma och försökte göra så lite som möjligt, Ja, alla utom mamma då, som fick för sig att tvätta täcken, kuddar och annat som inte tvättas så ofta. Varmt har det varit i alla fall och vi får väl hoppas att augusti månad fortsätter som den har börjat!